fbpx
על השוני בין מכפיל רווח גבוה למכפיל רווח נמוך

על השוני בין מכפיל רווח גבוה למכפיל רווח נמוך

לפני שמתחילים, חשוב לי לציין שאין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ כלכלי, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או קריאה לביצוע פעולה מסויימת.
אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ אישי, המותאם לצרכי הלקוח.
אין באמור לעיל התחייבות של מנהל האתר, הקהילה או כותב המאמר להשגת תשואה כלשהי.

על השוני בין מכפיל רווח גבוה למכפיל רווח נמוך

מה הוא מכפיל הרווח?

מכפיל הרווח מייצג את מספר השנים בהם נחזיר את ההשקעה שלנו במניה על בסיס הרווח הנקי שלה כלומר, אם נבחן את מנית שופרסל שמכפיל הרווח שלה הוא 18, המשמעות היא שייקח 18 שנים להחזיר את 100 אחוז ההשקעה שלנו בחברה.

שווי השוק של שופרסל נכון להיום הוא 6,144 אלף ש"ח, משמע הרווח הנקי של 4 הרבעונים האחרונים יחד הוא 341.3 מיליון ש"ח(כלומר, רווח שנתי)

אז האם שופרסל היא חברת צמיחה או ערך?

שופרסל היא בהגדרה חברת ערך קודם כל כי המכפיל שלה הוא מתחת ל-20 (מכפיל 20 מהווה 5% תשואה בשנה) חברת ערך אמורה להציג צמיחה קבועה אך סולידית ואין צפי כי לפתע תכפיל את שוויה בשנה אחת(או פחות כמובן) דרך נוספת לראות חברה כחברת ערך היא שצמיחת הפעילות לא תביא לעליה מהותית ברווח השולי שלה. כלומר, שופרסל, כדי להגדיל את מכירותיה עדיין תצטרך לקנות את מוצריה קודם כדי למכור אותם (לעומת חברה כמו וויקס לדוגמה שאתר נוסף שיבנו דרכה לא יגרור עוד עלויות מהותיות אך כן יכניס כסף לכיסי החברה).

נסתכל על חברה שהיא בהגדרה מניית צמיחה, מניית אודיוקודס(גילוי נאות - מחזיק)

החברה נסחרת במכפיל 92, מה שאומר שייקח 92 שנים להחזיר את ההשקעה במניה על בסיס הרווח הנקי שלה(מעט יותר מ-1% תשואה בשנה) אז מדוע שמישהו ישקיע בחברה המפיקה תשואה כה נמוכה על ההשקעה? בגלל הצפי לעליית רווחים דרמטית היום אודיוקודס בשווי שוק של 3,380 אלף ש"ח מה שאומר שמפיקה כ-37 מיליון ש"ח רווח נקי בשנה. אך הצפי של המשקיעים הוא כי מניה זאת תציג רווחים גבוהים יותר ויותר מדי רבעון ואף תכפיל אותם בשנה מה שיביא לצמצום השנים להחזר ההשקעה חברת אודיוקודס מספקת שירותים טכנולוגיים ומתמחה בהעברת קול ונתונים ברשתות תקשורת, מה שאומר שבדומה לוויקס שהוצגה מעלה, הוספה של לקוח לא תגרור עלויות דרמטיות ולכן ההכנסות יכולות לעלות משמעותית ללא עליה בולטת שהוצאות
לסיכום, איך נבדיל מכפיל של מניית ערך אל מול מכפיל של מניית צמיחה?
  1. מכפיל מניית ערך לא יעבור את ה 20-25 במקרה החריג
  2. במניית ערך רווחים צומחים בצורה מתונה
  3. במניית צמיחה עלייה ברווחים לא גוררת עליה מהותית בהוצאות
נועם מדר

נועם מדר

יועץ השקעות בעל בוגר תואר בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן וניתוח מערכות מידע מהטכניון ועבר מקצועי בשוק ההון בחברות המובילות.

בעל נסיון כמשקיע בשוק ההון משנת 2012.

בעל נסיון מקצועי בשוק ההון בתפקידים של ברוקר גידור סיכונים, משווק חשבונות חבר בורסה, פיתוח עסקי וחיתום.

בתפקידי בחיתום הייתי חלק מהנפקות הון של שופרסל, כלל ביטוח, גלוברנדס והנפקות אג”ח של בנק הפועלים ולאומי חברות הפניקס והראל ועוד רבים רבים.

מתכנן פיננסי למשפחות ובעלי הון.

אהבת? יש לך מה להגיב או לשאול?

קליק אחד ואת.ה בפוסט!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אולי יעניין אותך גם

איחוד קרנות פנסיה
פנסיה
liozassa

איחוד קרנות פנסיה

איחוד קרנות פנסיה הוא פעולה מתבקשת שעשויה לחסוך לא מעט כסף ולאפשר ניהול מושכל יותר של החיסכון הפנסיוני. בשנת 2016 יזמה רשות שוק ההון ביטוח

קרא עוד »
מחשבון משכנתא
כללי
liozassa

מחשבון משכנתא

רכישת ידע וחינוך פיננסי לילדים בגיל צעיר זו מיומנות חיים חשובה לילדים וחלק הכרחי בבניית הרגלים פיננסיים ופיתוח עתיד פיננסי בריא ויציב.

קרא עוד »