fbpx
איזון מחדש של תיק השקעות האם בכלל לטרוח

איזון מחדש של תיק השקעות, האם בכלל לטרוח?

לפני שמתחילים, חשוב לי לציין שאין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ כלכלי, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או קריאה לביצוע פעולה מסויימת.
אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ אישי, המותאם לצרכי הלקוח.
אין באמור לעיל התחייבות של מנהל האתר, הקהילה או כותב המאמר להשגת תשואה כלשהי.

כל מי שמחזיק ברשותו תיק השקעות, שמע לפחות פעם אחת על איזון תיק מחדש. מה זה בעצם אומר?
איזון תיק מחדש, זוהי פעולה שבאה להחזיר את הנכסים בתוך התיק שלנו לפרופורציות שקבענו כשהתחלנו להשקיע. כאשר אנחנו מאזים מחדש את תיק השקעות שלנו, נדאג שהאיזון יהיה בהתאם להעדפות שלנו, תשואה רצויה והיכולת שלנו לקחת סיכונים.
נהוג לחשוב שפעולת איזון מורידה את התנודיתיות של התיק ואף מעלה את תשואתו. אולם האם הדבר באמת נכון?
במאמר זה אני אסקור את דעותיהם של אנשי מקצוע ידועים לגבי נכונות איזון התיק מחדש.

ויליאם ברנשטיין

מחבר הספר "ארבעת עמודי התווך של השקעות", הראה בצורה כמותי שאכן איזון מחדש יכול להוסיף 1% לתשואת התיק.
יחד עם זאת ברנשטיין ציין כי אלה תוצאות שהוא קיבל במודלים מחקריים. בתיקים אמיתיים ההשפעה של האיזון על התשואה היא 0.5%. גם זה מספר לא מבוטל לטווח ארוך.
אולם בהינתן קושי להתמיד בניהול תיק לטווח ארוך אצל משקיעים פרטים, ניתן בהחלט להיות פחות נוקשים בכל הקשור לפעולת איזון.
בנוסף, ברנשטיין הראה כי ביצוע איזון מחדש על ידי מכירה וקנייה של ניירות ערך בחשבון ממוסה, מוחקת לחלוטין את התשואה המושגת על ידי פעולת איזון.

ג'ון בוגל

מייסד חברת וונגארד ואבי ההשקעות במדדים, עשה מחקר על תיק שמורכב מ – 80% מניות ו -20% אג"ח. הוא ראה בטווח של 20 שנים, תשואה שנתית ממוצעת 9.49% בתיק שלא בוצעה בו איזון. לעומת 9.71% בתיק בו בוצעה איזון שנתי.
בוגל המשיך וביצע מחקר יותר מקיף שכלל נתונים של ביצועי תיק השקעות נוסף. התיק היה מורכב מ–50% מניות ו–50% אג"ח משנת 1826 ( 179 תקופות השקעה באורך 25 שנים כל אחד ).

ממצאים של המחקר הראו שהתשואה של תיק שבוצע בו איזון אחד לשנה, הראה תשואה גבוהה יותר ב–0.2%-0.3%, בכמחצית מסך זמן השקעה.

ג׳ון בוגל
John C Bogle has died at the age of 89. Picture: AP

״הבדל זה אינו משמעותי סטטיסטית, איזון זו בחירה אישית שלא ניתן לתקף אותה סטטסטית. הבדלי התשואה הם רעש רקע.״

אז בכל זאת, האם לאזן מחדש את התיק האישי שלנו?

יש מספר כללי אצבע שניתן להשתמש אם בכל זאת אנחנו מחליטים לאזן את תיק ההשקעות שלנו.

  1. נאזן את תיק ההשקעות לא יותר מפעם אחת בשנה. לדעת ויליאם ברנשטיין שהוזכר קודם בתחילת המאמר, ניתן אפילו לאזן מחדש את התיק אחת ל-2 עד 5 שנים.
  2. לא נאזן אם משקלו של נכס עלה פחות מ–10% ביחס לנכסים אחרים בתיק שלנו.
  3. בתיק ממוסה נשתדל לאזן על ידי הכנסה של כסף חדש לתיק כדי להימנע מארועי מס.
  4. נוכל לשקול איזון ע״י מכירה של חלק מהנכס בחשבון ממוסה אם הוא הראה תשואה דו ספרתית, בתקופה של 2-3 שנים אחרונות. כיוון שסטטיסטית יש הסתברות גבוהה שתהיה חזרה של התשואה לממוצע ואנחנו עלולים דווקא להפסיד כסף.

חשוב לציין שאם אנחנו משקיעים במדדים של שוק רחב, ארוע כזה שואף לאפס. אבל מניות בודדות בהחלט יכולות להראות תשואות מעל 10%.

סיכום

נושא איזון תיק השקעות נחקר על ידי הרבה חוקרים ואנשי מקצוע בתחום ההשקעות. אולם, אף אחד לא הגיע למסקנה חד משמעית, מתי, איך והאם בכלל יש צורך לבצע את האיזון התקופתי של תיק ההשקעות.
לכן לא ניתן לתת המלצה גורפת בנושא אלא לצטט בשנית את ג'ון בוגל " איזון זו בחירה אישית שלא ניתן לתקף אותה סטטסטית". חשוב ביותר שתהיה לכם תכנית השקעות בה תוכלו להתמיד לטווח ארוך.
לדעתי האישית הדבר היותר חשוב הוא באלו נכסים תשקיעו ואיזה תשואה תשיגו.

מוזמנים לשאול שאלות בתגובה או סתם לפרגן!

ודים גורביץ

ודים גורביץ

שמי ודים גורביץ אני עובד בתחום בריאות – החל משנת 2013 התחלתי להתעניין בנושא הפיננסים כדי להיות יותר עצמאי בתחום וכיום החלטתי לחלוק את הידע שצברתי כי אני מאמין שעל ידי כך אנו לומדים הכי טוב בעצמנו.

1 מחשבה על “איזון מחדש של תיק השקעות, האם בכלל לטרוח?”

  1. איזון מחדש על בסיס תקופתי עלול לפספס יותר מ"עמיתו" מבוסס האחוזים את היכולת *היחסית* לתזמן את השוק שאין ממנה "פטור מוחלט" – יש מצבים שכניסה לשוק "בצורה עיוורת" היא מעשה לא נבון שעם מחקר סביר של נתונים כגון מכפילי הרווח אפשר להימנע ממנו מראש. לעומת זאת גם בשיטת "גבולות הגזרה המותרים" לא קל לקבוע באלו גבולות יוכל לנוע האחוז של כל נכס מהתיק. כך, למשל, תיק השקעות אשר חלק מסוים ממנו הוא קרן המחקה את מדד ת"א 35 היה באופן כללי צריך לקבוע עבור התקופה 2011-2019 סטייה אפשרית יותר קטנה (במהלך חיי התיק) של פלח זה מהמשקל המקורי שלו בתיק על מנת להפיק רווחים *לעומת* מצב של ניהול אותו תיק בתקופה 2002-2010. הסיבה היא שבתשע השנים במקרה הראשון תנודתיות השוק (באופן כולל, לשני הכיוונים) הייתה בממוצע קטנה מאשר באלו של המקרה השני. אציין שאינני יועץ השקעות ודבריי אלו אינם תחליף ליעוץ אישי המתאים לצרכים ולמצבים המיוחדים של כל אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אולי יעניין אותך גם

החזר מס הכנסה
כלכלת המשפחה
liozassa

החזר מס הכנסה

אנחנו שומעים הרבה על החזר מס הכנסה אבל לא תמיד מבינים מה זה אומר? למה שהמדינה תחזיר לי חלק מהמיסים ששילמתי לה? מייד נבין הכל!

קרא עוד »
blockchain בלוקציין
קריפטו
liozassa

מהי רשת BlockChain?

רשת BlockChain היא העתיד של העולם הפיננסי, זאת הדרך להשתחרר מהגופים הפיננסיים הגדולים. אז מה זה אומר ואיך אתם לוקחים חלק בעתיד הפיננסי.

קרא עוד »