fbpx
איחוד קרנות פנסיה

איחוד קרנות פנסיה

לפני שמתחילים, חשוב לי לציין שאין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ כלכלי, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או קריאה לביצוע פעולה מסויימת.
אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ אישי, המותאם לצרכי הלקוח.
אין באמור לעיל התחייבות של מנהל האתר, הקהילה או כותב המאמר להשגת תשואה כלשהי.

איחוד קרנות פנסיה

איחוד קרנות פנסיה הוא פעולה מתבקשת שעשויה לחסוך לא מעט כסף ולאפשר ניהול מושכל יותר של החיסכון הפנסיוני. בשנת 2016 יזמה רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון שבמשרד האוצר מהלך לביצוע איחוד אוטומטי של הקרנות עבור כל החוסכים. לאחר כמן, החל מה-1.1.2017, בפתיחת קרן פנסיה חדשה, החברה שמפעילה אותה מאתרת קרנות לא פעילות וגם מאחדת אותן תחת הקרן החדשה (אלא אם כן החוסך מביע התנגדות).

למה משרד האוצר יזם את איחוד הקרנות?

בדיקה שנערכה ע"י הממונה של שוק ההון ב-2014 העלתה ממצאים מדאיגים. ברוב קרנות הפנסיה כמעט 50% מהחסכונות לא היו פעילים, כלומר לא בוצעו בהם הפקדות. בסך הכל היו קרוב ל-2 מיליון קרנות פנסיה לא פעילות והסכום הכולל של החסכונות שהיה בהם עמד על 25 מיליארד ש"ח!
 
הסיבה העיקרית לכך הייתה השינויים היחסית תכופים בשוק התעסוקה המודרני. בחלק גדול מהמקרים נפתחה עבור עובד שנקלט במקום חדש קרן פנסיה חדשה. העובד לא התעניין בקרנות שכבר היו רשומות על שמו (ממקומות עבודה קודמים) למרות החשיבות העצומה של החיסכון הפנסיוני.

כיצד התבצע האיחוד ע"י משרד האוצר?

במהלך 2016 הודיע משרד האוצר על מהלך לאיחוד אוטומטי של קרנות הפנסיה לכל חוסך, פרט למי שהביע התנגדות בכתב. עבור חוסכים שהייתה ברשותם קרן אחת פעילה וקרנות נוספות לא פעילות אוחדו כל הקרנות תחת הקרן הפעילה.

חוסכים בעלי שתי קרנות פעילות התבקשו לבחור במי מביניהן יאוחדו את כל החסכונות. לאחר השלמת המהלך נותר מספר מצומצם של קרנות לא פעילות. כאמור מאז 2017 כל פתיחת קרן פנסיה חדשה כוללת באופן אוטומטי גם איחוד קרנות פנסיה נוספות אשר רשומות על שם החוסך.

איך איחוד קרנות מפחית את דמי הניהול?

איחוד קרנות פנסיה מאפשר להפחית את דמי הניהול המשולמים על החיסכון. במרבית החשבונות הלא פעילים דמי הניהול גבוהים מאוד – המקסימום המותר בחוק (לא כולל קרנות ברירת מחדל בהן דמי הניהול של החשבונות הלא פעילים , זהים לאלו הפעילים).

בחשבונות פעילים בדרך כלל עלות הניהול תהיה נמוכה יותר, ובנוסף איחוד הקרנות מגדיל כמובן את הסכום בקרן הפעילה ובהתאם משפר את כושר המיקוח של החוסך. מי שמנצל עובדה זו, יכול לחסוך סכומים בלתי מבוטלים לאורך כל השנים שבהן הוא צובר כסף לחיים שאחרי הפרישה מעבודה.

מתי כדאי להימנע מאיחוד קרנות פנסיה?

כל חיסכון בקרן פנסיה כולל בתוכו גם רכיב ביטוחי למקרה אובדן כושר עבודה ומוות. בקרנות פנסיה לא פעילות הכיסוי למקרה נכות אינו קיים כיוון שהנגזרת של הכיסוי יוצאת מההפקדה וכאשר אין הפקדה אז אין כיסוי.
במקרה מוות, השארים יקבלו קצבה מתוך היתרה הצבורה ובהתאם למקדם השארים. כלומר, השארים לא יוכלו לבצע משיכה חד פעמית של הכספים אלא לקבלם כקצבה בלבד.
 
קצת לסבר את האוזן, בקרן פעילה, החוסך מבטח את עצמו בגובה השכר המבוטח, כלומר הכיסוי לשארים נגזר מתוך השכר ממנו מבצעים את ההפקדות לפנסיה. במקרה מוות, השארים יקבלו את חלקם כנגזרת מהשכר המבוטח.
כך לדוגמא חוסך עם שכר של 10,000 ₪ בחודש, נפטר, שאריו יקבלו קצבת שארים בהתאם לאחוז הכיסוי- בן/בת זוג עד 60% מהשכר המבוטח וילדיו עד 40% מהשכר המבוטח וכל זאת ללא התחשבות בצבירת הקרן, כלומר אם לחוסך צבירה בגובה מליון ₪ או 100,000 ₪ , קצבת השארים תהיה זהה.
במידה והחוסך יעביר את הצבירה מקרן הפנסיה שאינה פעילה לקופת גמל, יוכלו שאריו לקבל סכום כספי נוסף באופן חד פעמי פטור ממס (למעט פיצויים שעברו את תקרת הפטור) בנוסף לקצבת השארים ובכך יוכלו ליהנות מסכום גבוה יותר לאחר מות יקירם.
 

מעקב טוב יותר על החיסכון הפנסיוני

איחוד קרנות פנסיה מספק עוד יתרון משמעותי מאוד: האפשרות לעקוב טוב יותר, ובקלות רבה יותר, אחרי החיסכון הפנסיוני. בגיל צעיר לא תמיד ישנה מודעות לחשיבות החיסכון, אבל כל פעולה וכל בחירה הנוגעת לקרן הפנסיה משפיעה באופן דרמטי על הקצבה החודשית לאחר הפרישה מעבודה – שלב שגם אם נראה רחוק מאוד כולנו נגיע אליו.
למעשה, איחוד הקרנות מעביר את כל הכספים שכבר צברתם למקום אחד, ומבטיח ניהול נוח של החיסכון.
עומר אשכנזי

עומר אשכנזי מנכ״ל אג׳נדה

תודה רבה על כתיבת תוכן מעשיר לקהילת תרבות כלכלית!

אהבת? יש לך מה להגיב או לשאול?

קליק אחד ואת.ה בפוסט!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

אולי יעניין אותך גם

החזר מס הכנסה
כלכלת המשפחה
liozassa

החזר מס הכנסה

אנחנו שומעים הרבה על החזר מס הכנסה אבל לא תמיד מבינים מה זה אומר? למה שהמדינה תחזיר לי חלק מהמיסים ששילמתי לה? מייד נבין הכל!

קרא עוד »
מניה (stock)
שוק ההון
liozassa

מהי מניה?

מניה (Stock) היא נייר ערך שמונפק ע״י הבורסה, כדי לאפשר למשקיעים פרטיים להשקיע בחברה. חברה שמעוניינת לגייס הון מהציבור הרחב, ניגשת לבורסה להנפקה ולאחר התהליך היא

קרא עוד »